היום נראיין את יוני סיטבון, מפתח משחקים צעיר בן 23 מיבנה, שעובד במלוא המרץ על המשחק שלו Class Kingdom שעומד לצאת לאוויר העולם בחנות של Steam ממש בקרוב! מוזמנים להמשיך לקרוא ולקבל השראה מבחור צעיר ומלא מוטיבציה ורצון לפתח משחקי וידאו.

אז איך הכל התחיל?

במקור הייתי הנדסאי חשמל מצטיין ומדופלם, עד שבאמצע החיים, בערך בגיל 22, הבנתי שמה שבאמת יהיה לי חשוב לדעת בגיל 85+, דקה לפני מותי זה שעשיתי את כל מה שרציתי בחיים (Bucket-list).

בגלל שאני גיימר בדם, החלום שלי מאז שהייתי ילד קטן היה ליצור משחקים. לקחתי יוזמה והתחלתי ללמוד בקורס אינטרנטי את שפת התכנות #C ואת מנוע פיתוח המשחקים יוניטי (Unity), במהלך הקורס האינטרנטי הבנתי שאני ממש טוב בזה ומאוד נהנה לפתח משחקים, אז החלטתי לקחתי הפסקה של שנה – שנתיים מהחיים ולהתחיל ליצור משחקים.

ממה אתה הכי נהנה בעבודה על פיתוח משחקים?

כשאני עובד על משחק אני מרגיש שוב כמו ילד קטן, מתרגש מכל דבר, ורק רוצה ליצור עוד ועוד ולמקסם את המשחק לרמה הכי גבוה שרק אפשר.

האמת היא שאין על קהילת הגיימרים בישראל, אתה יכול להעלות פוסט בקבוצת גיימרים מחו״ל ואולי תקבל 5-20 לייקים מקסימום ושום תגובה, לעומת זאת בקבוצת גיימרים ישראלית אתה מקבל 100+ לייקים על פוסט אחד והמון תגובות בונות!

בישראל זה שונה, ישראלים ממש מפרגנים למפתחים ישראלים כי זה משלנו. ואני מקווה שיהיו עוד הרבה מפתחי משחקי וידאו בישראל. זה מאוד כיף לעבוד בתחום בארץ ולדעת שיש קהילה תומכת מאחורה.

מה הכי מרגיז בעבודה על פיתוח משחק?

משחק שאתה יוצר ומפתח זה בדיוק כמו אמן שמייצר ציור, או לצורך הדוגמא פסל, הנקודות הכי קטנות הן מאד חשובות, כי באג אחד והשחקן מיד ירגיש שהמשחק לא מושקע מספיק. לא משנה כמה השקעת בו, אם בקוד שלך יש טעות הכי קטנה, זה יכול להרוס את כל הקוד שרשמת, וייקח לך שעות עד שתבין למה הקוד לא עובד. כשמישהו מנסה את המשחק שלי, אני תמיד רועד מכל תגובה, גם אם היא טובה, כי עבדתי על המשחק הרבה מאד זמן והשקעתי בו הרבה מעצמי, אז כל תגובה רעה יכולה לצמרר אותי, אפילו שאני יכול בלחיצת אצבע ושורת קוד לתקן את הבאג /טעות.

עוד חיסרון שיש בלפתח משחקים, זה ככל שהמשחק שאתה מפתח נהיה יותר גדול ושוקל הרבה, ככה גם יורד לך שטח האחסון במחשב ואין לך כבר מקום להשאיר בו משחקים אחרים שאהבת לשחק, סרטים שעוד לא ראית ותמונות חשובות.

איך עובד התהליך של פיתוח משחק?

אתה צריך לחשוב על רעיון טוב, כזה שעוד לא היה. תופס דף ועט ומתחיל לרשום את כל מה שעולה לך בראש. אחרי שכבר יש לך רעיון, צריך להתחיל לשרטט אותו על דף. למשל תשרטט את השחקן בתור ריבוע ואת האויבים / מכשולים שלו בתור משולשים ותכתוב איך ניתן לעקוף אותם/להרוס אותם.

ספר קצת על המשחק שאתה עובד עליו עכשיו – Class Kingdom

המשחק Class Kingdom הוא משחק בסגנון RPG & Tower Defense , ישנן מפלצות רעות ומרושעות שמגיעות מצד ימין של המסך, אתה (השחקן) צריך להגן על הממלכה שלך בעזרת מתקפות מיוחדות וסקילים, אתה יכול לבחור בין לוחם, קשת או קוסם. לכל אחד מהם יש מתקפות וסקילים שונים, עם ממלכות אחרות ומראות שונים.
עבדתי על המשחק לבד בחצי שנה האחרונה, אם זה Level Design, כתיבת הקוד של המשחק, העיצוב של המשחק, balance של השלבים, חשיבה על המתקפות ועוד. את הגרפיקה של המשחק רכשתי מחברה מחו״ל.
המשחק עכשיו כבר בשלב הסופי שלו, נשאר לעשות למשחק רק עוד קצת פולישים ותיקונים אחרונים. הבטא כבר שוחררה לאוויר העולם, והמשחק המלא יוצא בתאריך 23.02 בחנות של Steam.

איזה תגובות קיבלת על המשחק?

התגובות שקיבלתי היו נורא טובות ומפרגנות, היו גם כמה הערות שקיבלתי בקשר לדברים מסויימים כמו הפונט של המשחק שכדאי להחליף ושהשלבים הראשונים קצת משעממים וחסרי אקשן. כמובן שסידרתי אותם!

היו גם כמה תגובות ממש טובות ומרגשות שיצא לי לבכות מהם, כי משחק שאתה יוצר זה כמו תינוק שאתה מביא לעולם, אתה רוצה שכולם יראו ויאהבו אותו.

מה הקשיים שיש כשמפתחים משחק מחשב לבד?

לעבוד לבד יכול להיות הרבה פעמים מאד משעמם!

אם יש לך רעיון טוב או שאתה צריך שמישהו יסתכל לרגע על המשחק ויביא ביקורת קטנה אז בדרך כלל אין מי שיעזור בזה, יש רק גיימרים ברשת שאתה לא מכיר, ככה שלא תמיד אפשר וכדאי לחשוף אותם למשחק בשלבים המוקדמים שלו, וכשהם כן יראו את המשחק אחרי שהוא יצא או בשלב הבטא שלו, זה כבר בד"כ יהיה מאוחר מדי בשביל לשפר את הרעיון או לעזוב אותו.

זה סיכון בסופו של יום לעבוד לבד.

מאיפה מוצאים זמן וכסף לפתח משחק לבד?

אני כרגע גר אצל ההורים ועובד מהבית, לכן אני עם המשפחה רוב הזמן ויוצא עם חברים בסופ״שים. אני כרגע מובטל כי אני רודף אחרי החלום לפתח משחק מחשב, אני נלחם כמו אריה כדי שהוא יצליח. הוצאתי כבר מעל 3,000 ש״ח על המשחק, אבל חוץ מזה אין לי ממש הוצאות כרגע.

מה שכן רוב האנשים אומרים שההוצאות של מפתח יחיד הן ההכנסות שהיו לך אם לא היית עובד על המשחק והולך לעבוד – לפי ההיגיון הזה חצי שנת עבודה.

איזה טעויות אתה מרגיש שעשית במהלך הדרך?

ביום-יום הבטחתי לעצמי שאעבוד על המשחק כל הזמן – 9 שעות ביום כמו עבודה רגילה, אבל ברגע שאתה נמצא בבית, אתה פתאום לוקח הפסקות של כמה שעות סתם ככה, בלי סיבה, הולך לצפות בסרטונים ביוטיוב, מבשל, רואה טלוויזיה ועוד… העיקר לא לעבוד על המשחק, למרות שזו החלום שלך וזה מה שאתה רוצה לעשות. בסופו של דבר יגיע היום שתרגיש שזה כמו עבודה, לכן ברחתי מזה, עד לחודשיים האחרונים ופשוט הפגזתי יום אחרי יום רק בלעבוד על המשחק.
עוד טעות שעשיתי שיצא לי לבטל לצאת עם חברים רק כי רציתי להישאר בבית ולעבוד – אבל אסור לך לוותר על החברים והמשפחה בשביל המשחק שלך, אתה תרצה שמישהו יהיה שם גאה בך כשהמשחק ייצא וייתן לך את האהבה והגאווה שאתה ראוי לה. גם כשאתה יוצא החוצה, אתה שואף רעיונות חדשים למשחק.

איזה טיפים יש לך בשביל מי שרוצה להתחיל להיכנס לתחום פיתוח המשחקים?

קודם כל חשוב מאוד ללמוד! אני לקחתי חצי שנה הפסקה מהחיים שלי רק בשביל ללמוד את כל הנושא של יצירת משחקים – למדתי איך לתכנת, למדתי איך עובד העיצוב של המשחק, וה balance במשחק וכל מה שקשור לתחום המשחקים.

אחרי שמסיימים ללמוד את כל מה שצריך כדאי להתחיל לבנות משחקיםֿ קטנים ופשוטים, ולהמשיך לגדול למשחקים גדולים ומורכבים יותר כשאתה מרגיש שיש לך מספיק ביטחון וניסיון ביצירת משחקים משחקים.

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

אני מלא תקווה שאני אהיה מנהל של חברה גדולה שמייצרת משחקי וידאו, שיש לה עשרות אם לא מאות משחקים.

אהבתם את הכתבה? שתפו אותה עם חברים!

3 Replies to “Class Kingdom – ראיון עם יוצרי משחקים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *