גם לכם הראיונות הקודמים שעשינו עם מפתחי משחקים עשו חשק להתחיל לממש את החלום שלכם וליצור משחקי וידאו בעצמכם?

אתם מתיישבים מול המחשב על כסא הגיימרים שלכם ובאים להתחיל להכין את משחק החלומות שלכם, ופתאום שמים לב שאין לכם בכלל מושג מה צריך לעשות ואיך בכלל מכינים משחק מחשב?

אם עניתם כן על השאלות הקודמות, אז הגעתם למקום הנכון! בפוסט הזה נעבור בצורה מאד כללית (בעתיד גם ניכנס לכל תחום ונעשה בו סדר) על השלבים המומלצים (כמובן שפאשר לשנות לפי הצורך) שצריך לעבור פחות או יותר בשביל לייצר משחק וידאו.

משחק טוב מתחיל ברעיון טוב!

think image

השלב הראשון ביצירת משחק וידאו זה כמובן הרעיון! ברעיון נברר מה קורה במשחק, מי הגיבור של המשחק, מה המטרה של השחקן, מה הבעיות שהשחקן צריך להתגבר עליהם, ואם יש גם סיפור ועלילה מעניינת אז זה בכלל בונוס טוב למשחק שיכול למשוך עוד הרבה שחקנים.
אחרי שגיבשנו את הרעיון, השמענו אותו לעוד אנשים וקיבלנו מהם ביקורת (וכמובן שיפרנו את הרעיון במידת הצורך) והכי חשוב – שאנחנו שלמים בסוף עם הרעיון, הגיע הזמן לעבור לשלב הבא בפיתוח המשחק.

משחקיות

אחרי שהרעיון פחות או יותר מוכן, מכינים גרסה פשוטה מאד של המשחק עם המינימום האפשרי של דברים שצריך כדי שהמשחק יעבוד (Minimum viable product), המטרה של זה היא שיהיה לנו גרסת אב טיפוס למשחק שבו נוכל לבדוק אם המשחקיות עובדת וטובה, או שהיא מסורבלת ומצריכה חשיבה מחדש.

בסופו של דבר, גם אם המשחק יראה מדהים ויהיה לו עלילה ממש טובה, ברגע שלשחקן לא יהיה נוח וכיף לשחק במשחק הוא כנראה יעזוב את המשחק שלכם ויחפש משחק אחר.

עיצוב וקונספט דיזיין

אחרי שהרעיון של המשחק עובד כמו שצריך וכיף לשחק במשחק, מגיע הזמן לחשוב על עיצוב הקונספט של הדמיות, השלבים וסגנון הנראות של המשחק. בשלב זה נכנס התפקיד (או הכובע) של המעצב, ומתחילים לתכנן ביחד את הסגנון והאווירה הויזואלית שרוצים שהמשחק ישדר לשחקן. מחליטים אם המשחק יהיה בתלת מימד (3D) או בדו מימד (2D), אפל ומפחיד או שמח וצבעוני, קרטוני או ריאליסטי וכו'.

בסוף השלב של הקונספט דיזיין אנחנו כבר אמורים לדעת פחות או יותר איך ייראה הסגנון במשחק ואיזה אווירה המשחק אמור לשדר לשחקן.

משם מתקדמים לשלב הבא בעיצוב, לקחת את ה"שרטוטים" מהשלב הקודם שבו הצגנו בקווים כללים את הקונספט של המשחק ולעשות להם התאמה למשחק שאנחנו מכינים ולייצר את כל ה״אסטים״ (asset) של המשחק (דמויות, חפצים, סביבה ועוד). אם זה משחק בדו מימד אז בדרך כלל נרצה לייצר ולצייר את הדמות בחלקים מתאימים בשביל האנימציה ולהוסיף את השלד אם צריך, ותהליך דומה אבל קצת יותר מורכב במשחקי תלת מימד, שבהם צריך לקחת את הציורים של הקונספט ולמדל אותם בתלת מימד כדי להעניק להם נפח, להוסיף למודלים חומרים וטקסטורות, ובסוף גם להכניס להם את הריג בשביל שהאנימטור יוכל להנפיש אותם בשלב הבא.

אנימציה (או הנפשה בעברית)

אחרי שהדמויות שלנו מוכנות, מגיע התור של האנימטור שבו הוא ינפיש את הדמויות ויעניק להם חיים וחינניות. האנימטור צריך להבין את רוח המשחק ואת האווירה שהמשחק אמור לשדר, ולהנפיש את החפצים והדמויות בהתאם לזה (לדוגמא במשחק אימה נרצה שההליכה של השחקן לא תיראה נינוחה, אלא יותר איטית ומפוחדת).

חשוב מאד שהשלב של ההנפשה יהיה מאד טוב, כי הרבה פעמים ברגע שהדמויות לא זזות בצורה משכנעת זה מאד יכול להוציא את השחקן מהסיפור ולגרום לו לקום ולעזוב את המשחק בגלל שיהיה לו קשה להתחבר לדמויות ולמה שהם אמורות לשדר.

מישהו החליף את התנועות בין באטמן וקאטוומן, בהתחלה זה נראה משעשע, אבל נראה אותכם מסיימים ככה את המשחק.

אחרי שכל האנימציות מוכנות, צריך לחבר את כל האנימציות (הליכה, ריצה, קפיצה, התקפה וכו') ביחד במנוע המשחק שמשתמשים בו, ולדאוג שהמעבר והשילובים בין האנימציות נראים טוב.

הגיע הזמן לכתוב קצת קוד

Matrix code

אחרי שעוברים את השלבים האלה בפיתוח המשחק, מגיעים לשלב התכנות (קיימים היום כלים ותוספים שמאפשרים להפוך את כתיבת הקוד לבלוקים ויזואלים וככה מאפשרים גם למי שאין ידע בתכנות לפתח משחק), בשלב זה המתכנת ייקח את כל העיצוב, האנימציות, הדמויות וכל הדברים שקיימים בעולם של המשחק (במידה והדברים עדיין לא מוכנים המתכנת ישתמש ב"שומרי מקום", מעיין דוגמיות של הדבר האמיתי שעליהם הוא יכתוב את הלוגיקה, ובסוף יחליף אותם בעיצוב המקורי), ויתחיל להכניס את הלוגיקה והחוקים של המשחק – מההגדרה הבסיסית של התנועה במשחק ומה אפשר להרים ולשבור ועד לטיפול במקרים קיצוניים שלא אמורים כל כך להגיע אליהם (אם בטעות הדמות נכנסה בתוך הקיר \ השחקן יצא מגבולות העולם וכו').
אחרי שהתכנות נגמר אז כבר אפשר ממש להתחיל לשחק ולבדוק את המשחק, לראות שהפיזיקה מתאימה לסגנון, לעשות תיקונים לעיצוב במקרה הצורך, להוסיף מוסיקה וסאונד שתעזור להגדיר את הקצב והאווירה של המשחק, להוסיף דיאלוגים, וכמובן לעצב את ה ui /ux של המשחק והתפריטים (זה נשמע כמו הרבה דברים קטנים ופשוטים, אבל כל אחד מה הוא סיפור גדול בפני עצמו).

גרסאות אלפא ובטא

אחרי שמסיימים את רוב החלקים הקודמים ביצירת המשחק, מגיע הזמן להוציא "גרסת אלפא", גרסה של המשחק שתגיע לקבוצת בדיקה שתשחק במשחק ותבדוק איך המשחק ואם יש בו בעיות, עד כמה הוא נוח וכיפי ואם הוא עונה על הציפיות שרציתם שיהיו במשחק.

אחר כך אוספים את הביקורת מכל השחקנים ששיחקו במשחק, מסכמים אותם ובודקים מה באמת רלוונטי ודורש תיקון ואם בכלל יש זמן ותקציב לכל התיקונים, לאחר מכן מוציאים "גרסת בטא" (בד"כ לקבוצת בדיקה יותר גדולה מקבוצת האלפא) וחוזרים על התהליך שוב (פחות או יותר).

שיווק ומכירת המשחק

הופה! איזה כיף, בשעה טובה אחרי הרבה עבודה קשה ומאתגרת (ומספקת כמובן) המשחק שיצרתם סוף סוף מוכן. מה שנשאר לעשות עכשיו זה להפיץ ולפרסם את המשחק ולנסות להגיע לכמה שיותר אחוזים מקהל היעד של המשחק.

הרבה אנשים חושבים שהשלב של הפרסום הוא שלב שולי ולא חשוב, אבל האמת היא שבגלל ששוק המשחקים מאד גדול ורווי בהמון משחקים, שלב הפרסום והשיווק הוא שלב מאוד מרכזי וחשוב, כי לא משנה כמה טוב ויפה המשחק שלך, אם אנשים לא מכירים אותו אז הם גם לא יקנו את המשחק בסופו של דבר ולא ישחקו בו.

בהצלחה!

גם אתם נמצאים עכשיו באמצע תהליך פיתוח משחק? שתפו אותנו בתגובות על התובנות שלכם מהתהליך, באיזה שלב אתם, ואיך אתם ממליצים לעבור הכל בשלום, נתראה בפוסט הבא!

אהבתם את הכתבה? שתפו אותה עם חברים!

4 Replies to “איך מכינים משחק מחשב?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *