סיקור על ההיסטוריה של תעשיית המשחקים בארץ

אני די בטוח שאם נשאל אדם ממוצע מהרחוב איזה משחקים נוצרו בארץ, אז הרוב כנראה לא יידעו לענות, והאמת שלצערי באמת עדיין אין לנו היסטוריה גדולה ומכובדת בתחום (בניגוד לתחומים אחרים שבהם אנחנו גאווה ישראלית). 

אז מה כן היה לנו ולמה ההיסטוריה שלנו נראית ככה? בדיוק על זה נדבר עכשיו!

אם במקרה כבר עברו על החיים שלכם כמה עשורים טובים ומאז שאתם קטנים אתם נושמים משחקי מחשב, אז יש סיכוי טוב שתוכלו כבר להיזכר ברוב המשחקים ה"גדולים" מתוצרת הארץ שלנו, ביניהם ניתן למנות את המשחק כוכב כחול (סימולטור טיסה קרבי בשמי ישראל תוך כדי ביצוע משימות צבאיות כנגד כוחות האויב מהמלחמות שהיו לנו וגם משימות שהמציאו לכבוד המשחק), משחקי חברת קומפדיה, פיפוש (שעכשיו עובדים במרץ על משחק המשך) ו… זהו בגדול, יש כמובן עוד כמה משחקים קטנים שפותחו אבל הם לא זכו לאותה הצלחה.

אז למה בעצם הגענו למצב הזה שאין לנו בהיסטוריה הרבה משחקים תוצרת הארץ אתם שואלים? לפי דעתי יש לזה שלוש סיבות עיקריות:

1 . בארץ עד לפני כמה שנים כמעט ולא היו מוסדות לימוד שלימדו את התחום של פיתוח משחקים, וכמובן שגם לא היה את האינטרנט כמו שהוא היום שמאפשר לכל מי שרוצה ללמוד את האפשרות, דבר שגרם לכך שאם מישהו רצה לעסוק בתחום הוא היה צריך לעבור לחו"ל כדי ללמוד לייצר משחקי מחשב, ואחרי שהוא כבר עבר לחו"ל הוא בדרך כלל העדיף להישאר שם כי בארץ לא היה לו הרבה לאן לחזור כי כמעט אף אחד בארץ לא עסק בפיתוח משחקים.

2 . אנשים העדיפו לעבוד במקצועות יותר בטוחים ומוכרים מאשר לעבוד בתחום חדש יחסית (בעולם) שהיה נתפס גם קצת ילדותי ושלא היה בטוח מה יקרה איתו בעוד כמה שנים

3 . כסף. הסיבה שלמעשה קשורה גם לסיבות האחרות. לפתח משחק מחשב טוב בדרך כלל מצריך הרבה מאד כסף, בעוד שבמדינה הקטנה שלנו העדיפו לנתב את הכסף לדברים הכרחיים (רפואה, טכנולוגיה והייטק בשביל הצבא וכו…) תחום הבידור בכלל והגימינג בפרט זכה לתקציבים ועידוד ממשלתי מאד נמוך אם בכלל, וגם משקיעים פרטיים העדיפו ללכת לתחומים אחרים ויותר נוצצים, בניגוד לתחום המשחקים שלא היה מספיק ריווחי ואף אחד עדיין לא ידע מה יקרה לעולם המשחקים בעתיד.

למרבה המזל, המצב בישראל היום כבר לא כמו פעם, ולאט לאט ובצעדים קטנים הדברים בארצנו הקטנה החלו להשתנות. שוק משחקי הוידאו בעולם הולך ומתפתח, מה שגרם לאנשים להבין שאפשר להכניס הרבה מאד כסף גם בתעשיית המשחקים, התחילו להיפתח מקומות לימוד לפיתוח משחקים, האינטרנט הגיע והנגיש את המידע לכל מי שרצה ללמוד לפתח משחקים, הדור הצעיר שגדל על משחקי מחשב וקונסולות גדל והבין את הפוטנציאל שבתעשייה, וכמובן שגם ההתפתחות של המחשבים והטכנולוגיה מאד הקלו על הנושא.

אז מה מחכה לנו בעתיד ועל מה כבר עובדים בישראל היום? את זה נשמור כבר לכתבות אחרות.

אם אתם חושבים שיש סיבות אחרות שאחראיות למצב הזה של תעשיית המשחקים בארץ, אתם מוזמנים לשתף אותנו בתגובות!

 

אהבתם את הכתבה? שתפו אותה עם חברים!

10 Replies to “אז מה היה לנו?”

  1. היי

    סקירה לא רעה, אבל היו עוד כמה משחקים בפרופיל גבוה כמו שליט המימדים, גרניקס ו-Virus the game, הבעיה היא שכולם היו מאוד "מבוגגים", אולי בגלל שהיו חסרים אנשי QA (זו באמת שאלה טובה).

    בזמנו כתבתי סיקור משלי, לא זכרתי שהיו כל כך הרבה, אבל הסקירה בעצמה ישנה :-). לפחות הקישור עדיין עובד:

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3878156,00.html

    והיה גם משחק אחד שקומפדיה יצרה לסופר נינטנדו ובסוף לא שוחרר, אבל אפשר לקנות אותו היום:

    https://en-ca.pikointeractive.com/mr.-bloopy-saves-the-world.html

    לפי הריאיון שהמפתחים נתנו ל-"התנועה לשימור משחקים בישראל", Rare גם הייתה זו שתקעה להם מקל בגלגלים כי הם חששו מיותר מדי הצלחה. לא שברור לי איך זה יכול להיות כי שתי החברות פיתחו משחקים שונים לחלוטין… אבל ניחא.
    אגב, Rare האחת והיחידה הייתה אחראית על הפרויקט הזה,

    1. תודה רבה, אכן היו עוד כמה משחקים, אבל המטרה העיקרית של הפוסט לא הייתה לסקור את כל המשחקים שהיו, אלא לברר מדוע הגענו למצב הזה, וגם כמו שאמרת, היו הרבה תקלות ברוב המשחקים האחרים…
      אכן מעניין מה שכתבת, לא הכרתי את זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *