משחקים עם ערך חינוכי תמיד מדברים אליי, ואם אתם מהציבור הדתי ויש לכם ילדים אז יש סיכוי שאתם אולי כבר מכירים את חברת CloseApp ואת "משחק השבת" – משחק עם חידות ומשימות לפרשת השבוע שמתאים במיוחד לילדים!

אז איך הכל התחיל?

שלום, אני עמי חניא בן 37, מנכ"ל חברת CloseApp (עשרה מפתחים), תושב כפר תפוח בשומרון.
בנוסף לעבודה בפיתוח משחקים אני עובד כלהטוטן ושחקן ומופיע באירועים והצגות שונות בתיאטרון מופאש ובתיאטרוני פלייבק.

לקראת סיום הצבא היה לי חלום ליצור אנימציות, חיפשתי באינטרנט תוכנה מתאימה ליצירת אנימציות ומצאתי את התוכנה Flash (ז"ל), די מהר גיליתי שאפשר לכתוב בתוכנה גם קוד והתחלתי לפתח משחקים. כיוון שיש לי אוריינטציה לחינוך ולמידה, המשחקים שפיתחתי שילבו למידה ומשחקיות.

את המשחקים הראשונים עיצבתי, איירתי ופיתחתי והעלתי לאינטרנט שהיה אז ממש בתחילתו.
המשחקים שיצרתי עלו באתרים שונים ואנשים שחיפשו מפתחי משחקים ראו אותם והתחילו לפנות אלי. לאט לאט צברתי ניסיון וחוג לקוחות קבוע.
לאורך השנים פיתחתי המון משחקים וחוג הלקוחות גדל, גייסתי עובדים והיום אנחנו קוראים לעצמנו "CloseApp – בית תוכנה ותוכן".

על מה אתם עובדים היום?

אחד הפרויקטים המדליקים שאנחנו עובדים עליו נקרא "משחק השבת".
הפרויקט התחיל מבקשה של אחותי (מורה במקצועה) שאמרה שהיא מחפשת הפעלות מעניינות לשיעורי פרשת השבוע. היא הציעה שנעשה משחק לכל פרשה. התחלנו את הפרויקט לפני שנה וחצי ובינתיים יש בו כבר מעל מאה משחקים לפרשות השבוע ולחגים.
במקביל לזה פיתחנו מחולל משחקים שמאפשר ליצור משחקים על התבניות שיצרנו במשחק השבת, שמיועד לכל מי שרוצה ליצור משחק בסגנון הזה בעצמו.
רוב הפרויקט של משחק השבת פותח ללא קשר לעבודה הסדירה של החברה, רק בשלב של מחולל המשחקים הוא הפך להיות כלכלי.
כיוון שלכל משחק בסבב הפרשות הראשון יצרנו תבנית משל עצמו (מעל 40 תבניות) פניתי את יום שני בערב לעבודה על המשחק החדש שיצא לאותו השבוע. ובמשך כמה שעות ישבתי על המשחק. על מנת לשלוח אותו בבוקר לרשימת התפוצה שלנו.
עד היום פותחו במחולל המשחקים מאות משחקים על ידי לקוחות שיוצרים בעצמם ומפתחים תכנים שהם מפיצים. בין הלקוחות של מחולל המשחקים הוצאות ספרים, מורים, חברות תוכן ועוד.
פתחנו קורסי הכשרה על מחולל המשחקים וקורסים לפיתוח משחקים שאנחנו מעבירים במקומות שונים.
את המשחקים והמערכות שעומדות בצד הלקוח אני מפתח ביחד עם העובדים בחברה, לרוב אני ועוד שתי עובדות על המשחקים עצמם, וצוות הפיתוח הנוסף על שמירת הנתונים, המשחקים וכו'.

מה התגובות שאתם מקבלים מאנשים שמשחקים במשחק?

התגובה הכי טובה שאנחנו מקבלים היא מספר השחקנים (מעל 8000 שחקנים לחודש!) וזמן השהיה הגדול במשחקים שאנחנו רואים בנתונים.
וכמובן מחמאות ושאלות שהשחקנים שולחים. אנחנו מקבלים עצות לשיפור, נושאים לפיתוח שלא נגענו בהם והצעות לשיתופי פעולה.

מה הכי כיף בפיתוח משחקים?

אין הנאה יותר גדולה מלראות במקרה מישהו משחק במשחק שלך או ממליץ עליו, או שמישהו שמספר לך בהתלהבות על המשחק שאתה פיתחת.
בשלבי הפיתוח אני הכי אוהב את שלב החשיבה ופיצוח הקונספט ולראות בתהליך איך רעיון קטן הופך לאט לאט למשהו ממשי ואמיתי. ובסוף שהמשחק מגיע לאנשים שמשחקים זה מדהים 🙂

איזה קשיים יש בדרך?

המון פעמים מה ש"עובד" בראש, לא תמיד עובד כשהוא מגיע לקהל. לפעמים אתה חושב שיש לך רעיון מדליק למשחק, אבל שהוא מגיע לקהל זה לא נתפס. יש גם מקרים הפוכים, רעיון שאנחנו לא מאמינים בו במאה אחוז, אבל כשהוא מגיע לקהל הוא עף.
לאורך השנים פיתחנו דרכים לבדוק ולנסות כדי למנוע מקרים כאלו. אבל זה עדין קורה וזה תמיד מתסכל.

יש גם קשיים רעיוניים כמו למשל משחק שנבנה למטרה מסוימת ופתאום המשמעות לא קיימת (משחקים עונתיים)
ולפעמים יש דברים שבתאוריה עובדים מעולה אבל בפיתוח נתקלים בקשיים פיתוחיים שגורמים לשינוי האפיון.

בנוסף לזה יש גם קשיים טכניים, למשל צריך להתאים את המשחק למכשירים שונים (טלפונים, טאבלטים, אנדרואיד ואייפון, מחשבים וכו…). או משהו שפתאום לא עובד במכשירים מסוימים.

איך קהילת המשחקים מקבלת משחקים שיש בהם יותר תוכן ופחות גרפיקה ופיצוצים?

בארץ יש קהילה שמאד תומכת בפיתוח משחקים, אבל היא ממוקדת בעולמות מאוד מסוימים (יוניטי, מובייל והימורים), ומי שלא בעולם הזה נחשב פחות. זה מובן בעיקר לאור זה שהכסף הגדול נמצא באמת בעולמות הללו.
מבחינת קהילה למשחקים שלנו, יש לנו אלפי אנשים שתומכים בנו ושמחים לקבל ולתת עצות. אנחנו עוד חושבים איך להפוך את התומכים לקהילה של ממש אבל עדין לא פיצחנו את זה.

ורואים מזה גם כסף?

אנחנו נותנים שירות ללקוחות ומתפרנסים מפיתוח משחקים ב"ה 🙂
כמו כן, החשיבה שלנו גם בפרויקטים החינמיים שלנו היא חשיבה של תבניות שאפשר ליצוק אליהם כל פעם תוכן אחר ולחסוך הרבה זמן, וכך יוצא שכל משחק הוא פוטנציאל להכנסה עתידית.

איך מתנהל אצלכם תהליך הפיתוח של המשחק?

יצרתי המון משחקים מההתחלה ועד הסוף, בשנים האחרונות כשאנחנו פעילים כחברה בדרך כלל משולבים בדרך מפתחות ומפתחים מהחברה, מעצבות מהסטודיו שלנו, ואנשי תוכן ומשחוק.
כיום יש לנו מנגנון די משומן לפיתוח משחקים ומשחק שמגיע אלינו עובר שלבים מאוד ברורים ב"מכונה" של החברה.
אפיון וחשיבה משחקית, עיצוב, פיתוח, מוזיקה סגירה והפצה.

התהליך של פיתוח המשחק אצלנו מתחיל מחשיבה על הרעיון של המשחק, ואיזה חלק לימודי או מסר אנחנו רוצים להעביר לשחקן.
לאחר מכן אנחנו יוצרים סקיצות עיצוביות ובונים POC (הוכחת היתכנות) של החלק של הקוד שאנחנו חושבים שיאתגר אותנו.
אחרי זה השלב של איסוף החומרים (גרפיקה, סאונד ועוד) וחיבור שלהם עם הקוד.
והשלב האחרון לפני ההפצה הוא לעשות בדיקות למשחק גם בצד הטכני וגם בצד הרעיוני ולראות אם המשחק "עובד".
ובסוף בזמן שנשאר לעשות עוד שיפורים ותיקונים עד למוצר הסופי.

איזה טעויות אתה מרגיש שעשית בדרך?

לצערי לא נכנסנו לעולם של Unity עדין ואנחנו מקווים להיכנס בהמשך (כרגע בעיקר מפתחים משחקים ב-HTML5),
ועד למחולל המשחקים לא עבדנו על מוצרים משלנו. בזמן האחרון אנחנו עובדים על שני הדברים.

באיזה טיפים תרצה לשתף את העולם?

כדאי לנסות להתחיל כמה שיותר מוקדם! ולעשות כמה פרויקטים בשביל הכיף בלי מחויבות ללקוח או לתוצר סופי מסוים.
תמיד לנסות לסיים את המשחקים ולהפיץ אותם גם אם זה לא הכי מושלם בעולם. תלמדו כל כך הרבה מהשימוש של שחקנים אמיתיים במשחק שלכם, מתהליך ההפצה והפרסום של המשחק, תגובות משחקנים ואיך השוק מגיב למשחק שעשיתם.

איפה אתה רואה אותכם בעוד עשר שנים?

נהיה חברה עם כמה מוצרים בתחום המשחקים החינוכיים. ועם כמה אתרי תוכן משחקיים.

זמן משחק

אם גם לכם הכתבה עשתה חשק לשחק ב"משחק השבת", אתם יכולים לשחק במשחק בקישור הבא: https://closeapp.co.il/apps/pash/ ולבחור את פרשת השבוע של השבת המתאימה.

משחק השבת לפרשת ויקהל:

אהבתם את הפוסט? שתפו אותו עם חברים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *